Een leertheorie voor muziek(3)

Een leertheorie voor muziek(3)

In het vorige artikel lazen we wat het begrip “audiatie” betekent: denken in muziek, innerlijk horen en begrijpen. Maar zoals kinderen niet vanaf hun geboorte kunnen denken in taal, kunnen ze ook niet vanaf hun geboorte audiëren. Muziek...


Bekijk


Brede muzikale ontwikkeling bij 5 tot 7-jarigen

Brede muzikale ontwikkeling bij 5 tot 7-jarigen

Muziekonderwijs: breed èn instrumentaal Hoe kunnen we algemene, brede muzikale ontwikkeling optimaal koppelen aan het vroege onderwijs op het instrument? Deze vraag was het uitgangspunt van het PI-project dat in september 2000 van start ging bij...


Bekijk


Muziek in Kinderboeken

Muziek in Kinderboeken

Ieder jaar sta ik weer versteld van het aantal boeken dat verschijnt waarin het thema muziek centraal staat. Aan de andere kant is het ook niet zo verwonderlijk als je je bedenkt welke plaats muziek in het leven van mensen inneemt. Muziek maakt deel uit...


Bekijk


OzewiezeWat?

OzewiezeWat?

Witte zwanen, zwarte zwanen
Witte zwanen, zwarte zwanen.
Wie gaat er mee naar Engeland varen?
Engeland is gesloten.
De sleutel is gebroken.
En is er dan geen smid in het land
die de sleutel maken kan?
Laat doorgaan,...


Bekijk


Berichten

Het gedeelde ritme van taal en muziek
De menselijke geest heeft de ingebouwde neiging om structuur te horen in geluid, vond promovenda Maartje Schreuder. Niet alleen in muziek of een tikkende klok maar ook in taal. Als mensen luisteren naar taal,...


Bekijk


Nieuws

Nieuwe website Gehrels Muziekeducatie

10-09-2020

Gehrels Muziekeducatie heeft een nieuwe website: gehrelsmuziekeducatie.nl.

Lees meer

Het kan vriezen, het kan dooien

10-01-2018

 
 
 
 
 
 
  Lees meer

Archief