Een leertheorie voor muziek(2): audiatie

Pyramide, mei 2006

Auteur: Reinhard Reed Findenegg

Een leertheorie voor muziek(2): audiatie

In de Pyramide van maart (60-02) maakten we kennis met de Music Learning Theory (MLT) van Dr. Edwin Gordon. In deze leertheorie voor muziek staat het begrip audiëren centraal, dat begrepen moet worden als de muzikale variant van het denken en denkprocessen. Audiëren werd gedefinieerd als ‘voorstellen en begrijpen van klanken die niet aanwezig zijn of nooit aanwezig waren’. Een audiërende leerling kenmerkt zich onder andere doordat hij zich bewust is van wat hij muzikaal doet, én daarop kan reflecteren. Het is daarom belangrijk de begrippen ‘audiëren’ en ‘audiatie’ beter te begrijpen. Hierdoor kun je je als vakleerkracht muziek of (kinder)koordirigent optimaal bewust zijn wat je in je lessen kunt doen om het leren audiëren te stimuleren.


Nieuws

Nieuwe website Gehrels Muziekeducatie

10-09-2020

Gehrels Muziekeducatie heeft een nieuwe website: gehrelsmuziekeducatie.nl.

Lees meer

1 miljoen voor muziekonderwijs op basisscholen

16-07-2019

Minister OCW stelt in 2019/2020 een miljoen beschikbaar voor duurzaam muziekonderwijs...

Lees meer
Archief